Bästa vibrationsplattan – 7 fördelar med vibrationsträning

Intresset för vibrationsträning har ökat de senaste åren. Nu är det tusentals svenskar som varje månad söker efter fördelarna med att träna på vibrationsplatta.

Cykel och Fritid har tagit reda på några av de främsta fördelarna med vibrationsträning på platta.

bästa vibrationsplattan

1. Stärker musklerna

Vibrationsträning är en skonsam träningsform som hjälper att stärka musklerna. Dels blir din träning mer intensiv om du tränar med vibrationer, dels hjälper plattan till att stärka upp muskler i ryggen och runt buken. Sådan så kallad bålstabiliserande träning är positiv för koordination och balans. Dessutom minskar du risken för skador i ryggen vid lyft.

2. Vibrationsträning gör lederna mer rörliga

När du vibrationstränar ökar temperaturen i muskler och bindväv. Blodcirkulationen ökar, vilket lederna mår bra av. Man skulle kunna tro att vibrationerna är påfrestande för lederna, men det är faktiskt ett skonsamt sätt att smörja dem på. Däremot ska du undvika vibrationsträning om du har ledimplantat.

3. Stimulerar lymfsystemet

Träning på vibrationsplatta kan hjälpa kroppens lymfsystem att fungera som det ska. Lymfsystemet är ett slags nätverk av lymfkärl och organ i kroppen som är viktigt för välbefinnandet. Bland använder kroppen det för att reglera vätskebalansen för att försvara sig mot infektioner. Det är känt att vibrationer hjälper det lymfatiska systemets funktion. Det finns till och med paket för vibrationsträning för lymfsystemet med vibrationsplatta och en speciell apparat för lymfmassage.

4. Vibrationsträning får dig att må bättre

Vibrationsträning, liksom annan träning, ökar mängden serotonin i kroppen. Detta är ett lyckohormon som får dig att uppleva en känsla av välbehag. Samtidigt minskar det skadliga stresshormonet kortisol. Allt detta tillsammans innebär att du mår bättre och stärker kroppens naturliga försvar.

5. Stärker din benvävnad

Minskad bentäthet är ett problem som många lider av, speciellt med stigande ålder. Låg bentäthet ökar i sin tur risken för obehagliga benbrott, inte minst i höftbenet. Ett av de bästa sätten att stärka benvävnaden är genom att träna. Här kan en vibrationsplatta hjälpa dig att på ett effektivt sätt stärka ditt skelett.

6. Träning på vibrationsplatta lindrar smärta och värk

Dålig blodcirkulation kan vara en av orsakerna till värk i kroppen. Har du ont i rygg eller leder kan vibrationsträning hjälpa till att öka blodcirkulationen och därmed minska eventuell smärta eller förebygga att den uppkommer överhuvudtaget. Bara några minuter på vibrationsplatta varje dag kan göra underverk!

Tips – en annan favorittips för att öka blodcirkulationen är att köpa ett padelracket och börja spela padeltennis.

7. Vibrationsplatta bra vid skaderehabilitering

Slutligen kan träning på vibrationsplatta vara bra vid rehabilitering av en skada. Återigen har blodcirkulationen avgörande betydelse. Det får som effekt att svullnaden minskar, slaggämnen avlägsnas snabbare och skadan läker fortare. Tänk bara på att du behöver ta hänsyn till typ av skada. Fråga din läkare innan du sätter igång med vibrationsträning som skaderehabilitering.